Nye smittevernsregler for St. Ansgar menighet

Kristiansand ,19. januar 2021

Kjære troende,

Regjeringen har innført strenge smitteverntiltak for å stoppe en ny smittebølge. Dette gjelder også menighetslivet vårt, spesielt deltagelse i messer: «Kulturarrangement som forestillinger, oppvisninger m.v, samt kurs/konferanser og tros- og livssynseremonier utsettes dersom disse samler personer fra flere kommuner». Dette anbefales også fra Oslo Katolske Bispedømme.

Les hele dokumentet her : https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/pm-18.1/id2828908/

Vi ønsker at den Eukaristiske feiringen fortsetter i St. Ansgar menighet, fordi det er sentrum i menighetens åndelige liv. Men vi må justere dette i samsvar med de nasjonale reglene
og anbefalingene.

  1. Deltagelse i messer og tilbedelse i St Ansgar kirke
  • Kun de som bor i Kristiansand kommune kan komme til messene i St Ansgar kirke. Vi ber om at de som ikke bor i Kristiansand kommune ikke kommer til disse messene,
    det vil si ikke å melde seg på messene.
  • Kun ti personer i Kristiansand kommune kan melde seg på messene.
  • De som ikke bor i Kristiansand og allerede har meldt seg på messer i St Ansgar, ber vi om å avbestille billettene.
  • I denne tiden er det messer i St. Ansgar kirke fra tirsdag til fredag, kl. 09.00 og 18.00.
  • Torsdag er det tilbedelse og kommunion i St. Ansgar kirke fra kl. 12.00 – 17.00.
  • Kun de som bor i Kristiansand kommune kan komme til messene og tilbedelsen i St Ansgar kirke.
  1. Deltakelse i messe i Stella Maris

Vi prester skal feire en messe i Stella Maris kapell fremover på søndag ettermiddag. Bare de som bor i Lindesnes kommune kan melde seg på disse messene.

  1. Kommunionsutdeling under direktesendte messer

På grunn av at noen føler ubehag ved å bli eksponert under direktesending , blir kommunionsutdelingen fra søndag 24. januar ikke foran kameraet, men i inngangspartiet.

  1. Katekese

I den nåværende situasjonen, kan vi ikke ha fysisk katekese i menigheten. Det er to grupper som trenger deres bønn og åndelig støtte.

  • Første Hellige Kommunions barn: Det er ikke mange måneder før de skal motta første Hellige Kommunion. Vi ber dere foreldre om å gjøre alt dere kan for barna deres, fordi dere er barnas første kateketer. Dere kan forberede dem til første Hellige Kommunion ved å følge messer sammen med dem, lære dem katekese og be med dem. Kateketene vil alltid støtte dere i disse oppgavene.

 

  • Konfirmanter: Dere er også i «risikogruppe» som ikke kan ha mange ganger med fysisk katekeser før dere skal bli konfirmert. Men med deres anstrengelser og med bønn kan dere gjøre noe for å forberede dere til Konfirmasjons sakrament i september 2021. Vi ber om at dere gjør samvittighetsfullt alle oppgavene som deres kateketer sender til dere og be til Den Hellige Ånd hver dag. Dere kan velge en av de to følgende bønnene:

 

  1. Kom Hellig Ånd! Fyll meg med dine syv gaver: Visdom, forstand, råd, styrke, kunnskap, fromhet og gudsfrykt. Amen.
  2. Hellig Ånd, skjenk meg kjærlighet, glede, fred, tålmod, høysinn, godhet, langmodighet, mildhet, tillit, beskjedenhet, selvbeherskelse og kyskhet. Amen.

5. Bønn i familie

 Vi vet ikke når vi kan komme tilbake til det vanlige menighetslivet. Tiden og pandemien utfordrer oss til å bli trofast i troen vår. I denne tiden blir familien det hellige templet hvor foreldre og barn sammen kan hver dag tilbe Gud og bevare vår kjærlighet til vår Fader i himmelen.

Vi tenker også på dere som bor alene. Vi kan bli alene fysisk, men vi blir aldri alene åndelig. Herren er alltid med dere i deres hjerte, den Hellige Kirken er alltid med dere i fellesskapet, og menigheten er med dere i bønn.

Vi ønsker at dere har kveldsbønn i familien med:

  • Noen bønner som dere kan velge i den lille katolske bønneboken. Dere kan finne dem på katolsk.no., eller Rosenkransbønn.
  • Les dagens lesninger og Evangeliet som dere kan finne i den katolske appen.
  • Til slutt be St. Josefs bønn og bønnen om beskyttelse mot koronaviruset og hjelp for de rammede.

St. Paulus sa til oss: «Gud i all ting er med og virker til det beste for dem som elsker ham» (Rom 8,28). Vi elsker Gud, og vi tar imot alt han gir oss i dag og i morgen med takknemlighet i hjertet. Vi ber for hverandre, og vi forener oss i Eukaristien og i bønn.

Måtte Herren velsigne dere med fred og nåde. Måtte Jomfru Maria, vår Mor støtte og beskytte oss alle i hennes moderlige kjærlighet.

 

p. Tien og p. Dawid

 

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *